تبلیغات
پایگاه ستاره شناسی و فضا آسمان اصفهان - نجوم و نوروز
تازه ترین خبرها و مقالات آسمان و فضا...
تاریخ : شنبه 28 اسفند 1389
نویسنده : سهند نوائی
به نام خداوند كیهان و گردان سپهر            فروزنده ی ماه و ناهید و مهر


همگی ما سال را با تقویم ثبت می كنیم. همه به تقویم احتیاج دارند و از روی آن می توانند اوقات خود را تنظیم كنند. بعلاوه ما نیاز داریم ماهها را با فصول چهارگانه تطبیق دهیم. عدم تطبیق تقویم با نظم فصول، یكی از مهمترین مسائل مردمان گذشته بود. امروزه با رصد ستارگان می دانیم كه یكسال شامل تعداد صحیحی از روزها نیست. زمین با یكبار گردش به دور خود 4/1,365 بار به دور محور خود می چرخد. این مدت را سال خورشیدی می نامند كه سال معمولی روزمره ی زندگی ماست.




نزد بسیاری از مردم، دوازده صورت فلكی از شهرت بسیار برخوردارند كه در نواری محیط بر منظومه ی شمسی قرار دارند و مسیر ظاهری خورشید در طی یكسال از بین آنها می گذرد. این دوازده صورت فلكی به ترتیب عبارتند از:
حمل(فروردین)-ثور(اردیبهشت)-جوزا(خرداد)-سرطان(تیر)-اسد(مرداد)-سنبله(شهریور)-
میزان(مهر)-عقرب(آبان)-قوس(آذر)-جدی(دی)-دلو(بهمن)-حوت(اسفند) 
 كه به هر یك از این صور فلكی در اصطلاح یك برج اطلاق می شود.
به آغاز بهار اعتدال بهاری می گویند؛ به این معنا كه حین تقاطع مداری كه ظاهراً خورشید در آسمان می پیماید با استوای سماوی در دو نقطه، طول شب و روز در تمام نقاط زمین با هم برابر می شود. این تقاطع سالی دو مرتبه رخ می دهد و به نقاط حاصل از این برخورد در اصطلاح نقاط اعتدالین گفته می شود. خورشید هر سال در اول فروردین و اول مهر در این مقاط است كه فاصله این دو اعتدال شش ماه است. از زمان باستان در ایران جشن نوروز در بین جشنهای ملی جلوه ی ویژه ای داشته است، زیرا شروع سال نو را گزارش می دهد و نوروز از ماه فروردین آغاز می گردد.
ایرانیان از هر دین و مذهبی كه باشند از پنج روز مانده به نوروز كه به نام پنجه نامیده می شود به خانه تكانی می پردازند و تدارك می بینند.
نسبت هفت سین بنابر باور آشوزرتشت اهورامزدا دارای شش صفت بارز یا شش فروزه می باشدكه چنانچه هر انسانی با تمرین و ممارست این شش صفت را فرا گیرد می تواند به خدا برسد كه امشاسپندان(مقدسین بی مرگ) نامیده می شوند. همه ی ایرانیان در سر سفره ی نوروزی خود، از نماد خدا و این شش امشاسپندان می گذرند. در خورده اوستا در نماز همازوردهمان می خوانیم كه نماد خدا در سر سفره ی هفت سین كتاب آسمانی(مسلمانان قرآن مجید-زرتشتیان گاتاها-عیسویان انجیل و یهودیان تورات) می باشد.
پارچه سفیدی را پهن كرده و هفت سین را بر روی آن می چیدند كه تخم مرغ و شیر نماد فرشته ی بهمن بوده است. آتش نماد اردیبهشت یا راستی بوده كه بصورت روشن كردن شمع و چراغ و غیره بر سر سفره نور می بخشید. سكه و ظروف فلزی نماد شهریور (كه به معنای تسلط بر نفس خویش می باشد) بوده است. آب و ماهی نمادی از فرشته ی خورداد (كه خورشید در آن ماه قویتر می شود) بوده و گذاردن گلها و گیاهان مختلف از امشاسپند امرداد و جاودانگی سخن می راند. خاك گلدان نماد باروری و از آنِ فرشته سپندارمزد كه موكّل زمین است می باشد؛ بنابراین در بین آنها هفت سین یا هفت شین یا هفت چین هم مطرح نبوده است بلكه از نماد این هفت امشاسپندان چیزهایی را بر سر سفره می گذاردند كه بعد از اسلام به صورت هفت سین درآمده است.
همچنین ایرانیان در ماه فروردین یادگذشتگان خود را گرامی می دارند چرا كه می دانند از وجود و  خلاقیتها و ذخایر مادی و معنوی آنهاست كه ما امروزه بهتر از پدرانمان زندگی می كنیم.
با شروع هر سال دگرگونی در آسمان و زمین رخ می دهد كه عالم را از یك خواب زمستانی بیدار می كند و نمادی روشن از معاد می باشد و هر ساله با تكرار آن، این مطلب را یادآور می شود و با تأملی عمیق در علوم مختلف به خصوص نجوم، انسان شگفتیها و نظم و عظمتی را در كیهان می بیند كه بسیار حیرت آور و   تحسین بر انگیز است.
 
فصل بهاران شد ببین بستان پر زحور و پری
                                                         گویی سلیمان بر سپه عرضه نمود انگشتری
در جان بلبل گل نگر وزگل به عقل كل نگر
                                                            در آب نقش یار بین و آن نرگس خمّار بین
منابع:
1-شناخت مقدماتی ستارگان-ترجمه توفیق حیدرزاده
2-مقاله ی با اصطلاحات دانش نجوم آشنا شویم-امیر سمیعی
3-گزیده ای از سخنان دكتر موبد اردشیر خورشیدیان
4-اینترنت
 



برچسب‌ها: نوروز ,
آخرین مطالب